Nemôžem povedať, že by mi téma sociálneho dokumentu bola vždy nejak blízka. Dlho som fotografiu vnímal iba ako záľubu, až posledných pár rokov, keď som sa začal zaujímať aj o históriu fotografie, zaujala ma fotografia dokumentárna. Je to jednak krásou fotografií, zachytávajúcich ľudské životy so
V interpretácii Válkovej významnej a rozsiahlej básnickej skladby sa zameriame na základy autorovej poetiky, na jeho motivický katalóg, na obraznosť a zdôrazníme motív telesnosti.
STANKOVÁ, M.: Príliš zložitá hra (život a lásky). In European Journal of Media, Art and Photography, 2015, Vol. 3, No. 2, p.
Fotografia sociálneho dokumentu sa stala v medzivojonovom období 20. – 30. rokov 20. storočia súčasťou celoeurópskej iniciatívy ľavicovo orientovanej kultúrnej avangardy. Spolu s termínom „Novej Vecnosti“1 sa pre sociálno-kritické žánre vo fotografii vyprofilovalo v Nemecku, Maďarsku a neskoršie v Čechách a na Slovensku viacero názvov.
SEDLÁK,
Čas, ktorý je neskroteným plynutím, vždy znova uväzňujeme do nášho osobného výrezu skutočnosti, ktorý nazývame fotografia. Nekonečnému času vytvárame hranice a dovoľujeme mu tak nachvíľu zastať a neplynúť. A práve v tomto je vzťah fotografie a času tak paradoxný a krásny.
ŠTROMPACHOVÁ, L.: Fotografia v čase
Problematika migrácie sa stala súčasťou môjho života pred niekoľkými rokmi, keď som sa sama stala nositeľkou tohto sociálneho statusu. S odstupom času a počas dlhodobejšieho pobytu mimo Slovenska som veci začala vnímať komplexnejšie a s pocitom spolupatričnosti k ľuďom, ktorí svoju vlasť opustili, či už
Štúdia vychádza z teoretickej diplomovej práce. Zaoberá sa problémom identity, špecificky jednej jej časti, ktorou je pocit patrenia, súnáležitosti. Je teoretickým výstupom ku výtvarnému projektu Domov(ina) – Heim(at), ktorý skúma formovanie identít vo vzťahu k Inému, ktorý sa „príliš“ nelíši od Nás.
ŠIMKOVIČOVÁ, M.: Hranice (iného)
Človek fungujúci vo svete obrazov a symbolov vedome aj podvedome používa jazyk šifier. Aj kultúrna identita je vnímaná ako forma symbolickej etnicity, ktorá zachytáva okrem historických vzorcov a skúseností aj celý rad mýtov. Tieto do určitej miery nenápadné, a v istom duchu triviálne artefakty našej
When assessing and exploring the contents of Proglasu, they are still mostly the same, whether related to reproduce and recycle, conventional previews and affirmations in the scientific literature. There is no need to be too sharp observation, that we recognize that they have the passion
Introvertný provokatér Haruki Murakami (1949) sa venuje literárnej tvorbe viac ako dvadsaťpäť rokov, doteraz napísal dvanásť románov, tri zbierky poviedok
a patrí medzi najpopulárnejších japonských spisovateľov súčasnosti. Do povedomia čitateľov sa najviac zapísal citlivým príbehom o zvláštnostiach lásky
a priateľstva medzi mladými ľuďmi Norské dřevo (1987, česky
V tomto roku si pripomína svoje okrúhliny slovenský fotograf, výtvarník a pedagóg prof. Ľubo Stacho (1953). Prinášame vám s ním rozhovor, v ktorom sa snaží obzrieť dozadu a otvorene hovoriť o výhrach, ale hlavne prehrách, ktoré zažil na vlastnej koži.
CEPKOVÁ, P.: Ľubo Stacho - Fotografia
Aktivita a činnosť Združenia fotoamatérov YMCA (KSTL) v období 30. – 40. rokov 20. storočia, nereprezentuje len tvorivý potenciál obdobia fotografickej moderny v podmienkach, v ktorých sa Slovensko po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie ocitlo. Z pohľadu skúmania histórie slovenskej fotografie predstavuje dôležité vývojové zmeny v štruktúrach
Všetko sa začalo temer biblicky, hoci obsah je celkom všedný, svetský. Ani sa mi veriť nechce, že od prvého osobného stretnutia s doktorom práv, výtvarným fotografom Martinom Martinčekom uplynuli už tri desaťročia.
PAUER, M.: K nedožitej storočnici Martina Martinčeka. In European Journal of Media, Art & Photography,