Schopnosť média fotografie archivovať a hodnotiť významné osobnosti (spoločenské udalosti) cez filter subjektívnych postojov a názorov autorov – fotografov, poukazuje na takmer úplnú otvorenosť a demokratizáciu v interpretácii obrazu v rámci umenia, ktoré si samo stanovuje svoje estetické, morálne resp. interpretačné rámce a hranice. Táto
V štúdii o básnickej literárno-umeleckej skupine z Trnavy – Trnavskej skupine si predstavíme jej zakladajúcich členov (Jána Stacha, Jána Ondruša, Jozefa Mihalkoviča a Ľubomíra Feldeka). Analyzujeme rôzne názory na esteticko-umelecké smerovanie konkretistov, ich obsahovú koncepciu, príbuzné znaky, no aj rozdielnosti vo vnímaní poetickej výpovede, posolstve. Zaujímavá bude aj
Prof. PhDr. Erich Mistrík, CSc.: Vyštudoval estetiku a filozofiu na Filozofickej fakulte. Pracoval v Slovenskej televízii, na Vysokej škole múzických umení a od r. 1990 na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde pôsobil 18 rokov ako vedúci katedry a 7 rokov ako prodekan. Venuje sa estetike, estetickej výchove, občianskej výchove,
S fotografiou sa môj život spája už niekoľko rokov. Aktívnejšie som sa ňou začala zaoberať počas strednej školy, kde som si ju vybrala ako odbor môjho štúdia. Nadobudla som tam mnoho teoretických poznatkov, ktoré mi ukázali rôzne možnosti jej využitia. Uvedomila som si jej potenciál
Tento článok sa venuje súčasnej portrétnej fotografii, ako jednému z najobľúbenejších a najpoužívanejších žánrov (čo súvisí nepochybne aj s tzv. demokratizáciou fotografie v 21. storočí). V dôsledku zmien, ktoré nastali s nástupom konceptuálneho umenia, sa mení aj prístup k zobrazovaniu ľudského tela a tváre. Popierajú sa zaužívané
Máloktorá svetová próza tematizuje tak detailne a podnetne estetiku prichádzajúcej smrti, stávajúcej sa vo svojom procese umením par excellance, ako majstrovské dielo držiteľa Nobelovej ceny za literatúru Thomasa Manna Smrť v Benátkach. V láske a smrti sa konfrontujeme najmä sami so sebou a Mannova novela opisuje toto definitívne stretnutie
Autor sa v tomto článku zaoberá teóriu kultúrnych úrovní – predstavou, že kultúru možno z hľadiska kvality rozdeliť na rôzne úrovne. V koncepciách kultúrnych úrovní sa najčastejšie uvažuje o dichotomickom členení (vysoká kultúra a masová kultúra), alebo o trichotomickom (vysoká kultúra, stredná kultúra a nízka kultúra). Text
V ére masovej produkcie je čoraz problematickejšie rozlíšiť percepciu od konzumu. Konzum je procesom, na ktorom často – dobrovoľne aj z donútenia - participujeme. Rituály konzumu nadobúdajú nové funkcie: slúžia ako značkovače sociálneho statusu, môžu byť využité v procesoch vyjednávania identity či upevňovania prestíže jednotlivcov aj subkultúrnych
Literárne dielo Gejzu Vámoša zvyčajne býva (a nielen v stredoškolských osnovách) okresané na debutovú zbierku poviedok Editino očko a tri autorove rozsiahlejšie prózy – novelu Jazdecká legenda a dva romány Atómy Boha a Odlomená haluz. Väčšinou sa ignoruje Vámošova dramatická tvorba (frašky), ako i fragment jeho posledného románu. Román Hrušovianski
Takouto paradoxnou štvorčlenkou by sa azda u nás dala charakterizovať nová situácia umenia po roku 1989. Vzhľadom na to, čo nám bolo s väčším, alebo menším prinútením „blízke“ z jednej geopolitickej sféry - sa stalo „vzdialeným“, a iné, čo bolo „vzdialené“ (z opačnej geopolitickej sféry) sa stalo „blízkym“. Z toho však
If and Only If
"If" can have a variety of meanings; it can be used to describe an imaginary result of something that never happened, it can indicate something that might have happened or it can tell what has to happen before something else can take
Dear Japan
Dear Japan is my homage to traditional Japanese art. In this series I research human relationship with nature and oneself. The purpose is to create atmospheric and contemplative images (a kind of visual haiku), which will question certain assumptions of the western thought. The